Meny:

Program - påsken 2018

Vi ønsker alle våre lyttere en riktig god påske!
Her er programoversikten for påsken:

[Mer]


Program - julen 2017

Vi ønsker alle våre lyttere en riktig God Jul og et riktig Godt Nytt År!
Håper du koser deg med all den gode julemusikken og juleprogrammene vi sender
Her kan du se programoversikten denne jula.

[Mer]


Radiobridge fortsetter

Radiobridge videreføres. Programmet vil nå ha en varighet på ca. 40 min, og blir nå sendt kun på mandager ca. kl. 12.05 med reprise samme dag ca. kl. 17.05. Det vil bli nytt program annenhver uke i partallsuker. Uka etter vil forrige ukes program sendes. Her legges aktuelle spill og temaer, samt eventuelle lytteroppgaver og vinnere fra programmet ut:

[Mer]


Bridgekurs

Vikersund BK og Fjerdingstad BK(Skotselv) starter i høst et bridgekurs over 12 uker for nybegynnere. Spillet passer for alle fra 8 år og oppover(vårt eldste aktive medlem er 91 år). INGEN FORKUNNSKAPER TRENGS.

[Mer]


Radiobridge

Her legges lytteroppgavene og vinnerne fra programmet ut:[Mer]


09.10.2017

Radiobridge fortsetter

Radiobridge videreføres. Programmet vil nå ha en varighet på ca. 40 min, og blir nå sendt kun på mandager ca. kl. 12.05 med reprise samme dag ca. kl. 17.05. Det vil bli nytt program annenhver uke i partallsuker. Uka etter vil forrige ukes program sendes. Her legges aktuelle spill og temaer, samt eventuelle lytteroppgaver og vinnere fra programmet ut:

 

Link til bridgen på Norges Bridgeforbund sine hjemmesider: 
http://bridge.no/Bridgemateriell/Bridge-i-media

 
Gatelandslaget på filmopptak
Du kan se resultat her ved å klikke på linkene under:

https://www.dropbox.com/s/qfj15g815uafv4k/NASTA_Gatelandslag_Wide_MASTER.mov?dl=0
https://www.dropbox.com/s/b467xs1rcb4473r/NASTA_Gatelandslaget_Square_MASTER.mov?dl=0



Program 21

Dagens tema: NT stigen.


Selve rammeverket i et meldesystem fordi balanserte hender er de mest frekvente håndtypene. 

 

Det finnes mange måter å definere dette på, men vi skal som vanlig ta for oss det som er mest vanlig å bruke i vårt distrikt. 

 


Vi skal i utgangspunktet dekke alle balanserte hender fra ca 12 hp og opp til nesten 30. Balanserte hender definerer vi som hender med max 5 kort i major eller max 6 kort i minor uten kortfarge(max 1 kort i en farge). 

 


Når motparten passer hele tiden: 

 

 

 

12 - 14 hp Vi åpner med 1 i farge og gjenmelder NT på lavest mulig nivå. 

 

15 - 17 hp Vi åpner med 1 NT. 

 

18 - 19 hp Vi åpner med 1 i farge og gjenmelder NT med hopp(1kl,1hj,2NT). 

 

20 - 21 hp Vi åpner med 2 NT. 

 

22 - 24 hp Vi åpner med 2kl og gjenmelder 2NT. 

 

25 - 27 hp Vi åpner med 2kl og gjenmelder 3NT. 

 

28 - 29 hp Vi åpner med 2kl og gjenmelder 4NT. 

 

 

 

Motparten åpner : 

 

 

 

12 - 14 hp Vi melder inn vår farge og gjenmelder NT på lavest mulig nivå. 

 

15 - 18 hp Vi melder inn NT på lavest mulig nivå. 

 

19 - 21 hp Vi dobler åpningen og gjenmelder NT på lavest mulig nivå. 

 

22 + hp Vi dobler åpningen og gjenmelder åpningsfargen på lavest mulig nivå. 

 

 

 

Svarhåndens ulike NT intervaller etter åpning 1 i farge. 

 

 

 

1 NT 6 – 10(11) hp (behøver ikke være balansert etter majoråpning). 

 

2 NT ca 12 hp og balansert. 

 

3NT ca 13 -15 hp og balansert. 

 

 

 

Med 16+ melder vi en farge vi har for å gi makker muligheten til å vise sin styrke og håndtype. 

 

 

 

Serien toppspillere tenker høyt rundt et spill. Nr. 6, Øyvind Saur. 

 

 

 

Spillet er fra NM lag finalen i 2014, hvor Vikersund vant sølv bak 

 

motstanderne i dette spillet, Heimdal, her representert med Geir Helgemo i V og Erik Berg i Ø. Saur i N og Tormod Røren i S. 

 

 

 

 

 

Her har dere spillet presentert: 

 

 

 

                                                                               Sp: 5 3 

 

                                                                               Hj: K 7 6 2 

 

                                                                               Ru: A Q 10 8 5 3 

 

                                                                               Kl: Q 

 

                                                                                      
                                                                                  N
                                        

 


                             Sp: K Q J 10 2                                                                            Sp: A 9 8 7 6 

 

                             Hj: J 8 3                   V                                        Ø                     Hj: A 10 9 

 

                             Ru: K J 6 S                                                                                 Ru: 

 

                             Kl: K 9                                                                                       Kl: 10 8 6 4 3 

 

 

                                                                                 S

 

                                                                             Sp: 4 

 

                                                                             Hj: Q 5 4 

 

                                                                             Ru: 9 7 4 2 

 

                                                                             Kl: A J 7 5 2 

 

 

 

 

 

 V    N     Ø     S 

 

              P      P 

 

1sp  2ru  4ru  5kl 

 

P     5ru   P     P 

 

 

 

 

Ø spiller ut sp A og V legger sp 2, Øyvind ser ned på 8 til 9 sikre stikk og begrenset med inntak i bordet. Ø skifter til kl, noe V har bedt om med sp 2. Øyvind stoler på motpartens avkast å legger kl A. Ru 7 går til liten,liten og sp avkast hos Ø. Liten kl til K i V og stjeling setter opp kl J som det 10. stikket, men fortsatt er det langt til 11 stikk og hjemgang. Øyvind spilte nå på hj A i Ø da dette ville gi en flott sluttposisjon hvor Ø er skvist i hj og kl. Siste sp ble stjålet i bordet, ny ruter til finesse og alle ruterne utenom en. Ø må kaste sin siste sp og da kunne Øyvind spille sin siste ru. Ø må ned på dobbel hj for å holde kløveren og da kastet Øyvind seg ned til singel kl J og spilte elegant en hj til Q og en liten hj fra begge hender og hjA hos Ø som måtte gi Øyvind resten. Tannlegen på Raufoss kan helt klart mer enn å borre, litt magi må vi vel kalle dette. 

 




Du kan kontakte bridgeradioen ved å sende en epost til programsekretær Arlette. 

 

Har du lyst til å spille bridge, er det bare å ta kontakt ,og vi vil hjelpe deg selv om du er helt uten forkunnskaper. 

 

Epost: arlette.sorin@outlook.com. 

 

Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.

 

 

 

Program 20

 

Dagens tema: Fordelingskast. 

 

 
Vi har tidligere vært innom både styrkekast og såkalte «lavinthalsignaler» 

 

Når vi skal prøve å få til et optimalt motspill er ofte nøkkelen til suksess å få tak i spillefører og makkers fordeling. Meldingsforløpet gir oss ofte mange, og noen ganger alle indikasjonene vi trenger for å plassere kortene riktig, men i mange spill er vi helt avhengig av hjelp fra makker. 

 

Det er utviklet mange kompliserte signalsystemer for å optimalisere motspillet i bridge, de fleste av dem har havnet på skrothaugen, hvorfor ? 

 

Det er 2 motspillere som skal tolke en ukjent faktor(spilleførers kort) på samme måte. Spillefører gjør selvfølgelig sitt beste for å villede oss. Vi er ofte under sterkt press når vi spiller motspill og en liten glipp fra en av oss kan få katastrofale følger. Veldig kompliserte motspill systemer krever nitidig arbeid over tid, sammen med makker, slik at vi blir mest mulig synkronisert. Våre meldesystemer er etter hvert blitt veldig kompliserte på høyt nivå, hvorfor overlever langt flere av dem ? Har man et komplisert meldesystem feiles det som regel i situasjoner som er lite frekvente, fordi vi får øvd mindre på disse. 

 

De fleste kan leve med å feile i en situasjon som oppstår et par ganger i året, men motspillere er vi i annet hvert spill. Feiler vi ofte her blir det katastrofalt for bridgen vår. Konklusjonen blir: Ikke ha mer kompliserte motspillsavtaler enn det dere helt sikkert behersker. 

 

Men noen avtaler bør man ha, en av dem er fordelingskast eller fordelingsutspill. 

 

Her i Norge er det selvsagt vanligst å spille norsk fordeling, neida det er helt tilfeldig at de kalles det, internasjonalt betegnes de som standard. Når jeg startet å spille for snart 40 år siden spilte nesten alle svenske kast, men vi skal ta for oss norske her da det er klart vanligst å bruke her hjemme i dag. 

 

Norsk fordeling betyr at et høyere kort i en farge etterfulgt av et lavere kort neste gang fargen blir spilt, eller når vi kan kaste fra fargen, at vi har et likt antall kort i fargen( 2 4 6 ) mens et lavere kort etterfulgt av et høyere betyr odde antall kort i fargen(3 5). Dette er jo det samme som det som betyr styrke eller svakhet i en farge, noen syntes det virker fint å kombinere disse tingene i samme kast, men det blir bare rot da det noen ganger passer fint. Vi har f.eks A 8 2 i en farge og kan kaste 2'eren som viser både styrke og ulikt antall, men hva gjør vi når vi har A 8 6 2 og skal kaste et kombinert kast, vi må lyve enten om styrke eller fordeling. Glem denne måten å kaste på, hold dere til entydige kast i en hver situasjon, da blir det langt mellom misforståelsene. Vi skal forsøke å definere noen enkle kjøreregler for kast. Det er ekstremt viktig å definere når et kast betyr hva. 

 

Utspillet er norsk fordeling. Unntak er sekvensutspill dvs når vi har flere kort etter hverandre fra 98 og oppover, da spiller vi den høyeste i sekvensen eller indresekvensen. 10'ern fra 10 9 8 4 eller K 10 9 7, eller J'en fra J107 eller K J 10 8. Etter hvert vil dere oppdage at ved å kombiner blindmanns kort som kommer opp i bordet med dine egne kort og makkers utspill, kan plasser korten i utspilt farge, enten helt eksakt eller andre ganger med få alternative muligheter. Dette er veldig viktig når vi skal velge kort fra vår hånd og i planleggingen av det videre motspillet. Derfor skal dere være veldig forsiktige med å spille feil kort ut, det er som oftest makker som blir lurt. 

 


1. frie avkast, dvs når vi ikke har noen kort i spilt farge, er styrke eller svakhet. 2. frie avkast er fordeling enten i den fargen vi har kastet styrke/svakhet i eller i en annen farge alt etter hvilken farge vi har råd til å kaste fra. 

 

Når spillefører spiller en farge er det normalt at vi legger korrekt fordeling i denne fargen, men her er det oftere at vi skal forsøke å villede spillefører. Det er normalt ikke så farlig å villede makker her da vår virkelige fordeling som oftest vil bli avslørt før makker skal foreta neste kritiske valg. 

 

Spiller man på et høyt nivå og er samspilte har man ofte en felles forståelse av hva som er viktig i forskjellige situasjoner. 

 


Lykke til med fordelingskast, gjør det så enkelt som mulig !! 

 

 

 

Serien toppspillere tenker høyt rundt et spill. Nr. 5, Boye Brogeland. 

 

 

 

Her har dere spillet: 

 

 

 

                                                                          Sp: 10 3 

                                                                          Hj: 10 8 4 2 

                                                                          Ru: K 8 7 3 2 

                                                                          Kl: 6 5 

                                                                             
                                                                               N

 

                                Sp: Q J 8 7 6 4                                                       Sp: A K 9 5 

                                Hj: A                       V                              Ø            Hj: J 6 3 

                                Ru: Q 4 S                                                               Ru: A 10 9 

                                Kl: J 9 7 3                                                               Kl: K 8 4 

                                         
                                                                              S


                                                                           Sp: 2 

                                                                           Hj: K Q 9 7 5 

                                                                           Ru: J 6 5 

                                                                           Kl: A Q 10 2

 

 

                                                     

 

 

 

V     N     Ø     S 

 

                      1hj 

 

2sp  P     3hj    P 

 

4sp 

 

 

 

Spillet er fra siste helg i 1. divisjon. Et mulig kløverutspill til Q, etterfulgt av A'et og en kl til stjeling i N beiter kontrakten så lenge N ikke uforsiktig fortsetter med ru. Aktuelt ble det spilt ut hj, noe som ga Boye en fin mulighet til å safe spille kontrakten. Han spilte sp til K, hj til stjeling, sp til A og siste hj til stjeling. Nå er kontrakten 100% sikker ved å spille ru Q. Uansett hvordan honnørene er fordelt hos NS opplever de å bli innspilt 2 ganger, først i ru hvor de riktig nok kan frispille seg i ru, men bare for å oppleve at Boye går hjem på sp og spiller kl til 8'ern. Nå kan S velge om han vil godspille kl K eller spille til dobbelt renons, noe som i begge tilfeller gir Boye det 10'ende stikket og +620 på bok. Aktuelt var det flere andre mulige måter å vinne 4sp på, men kun denne som ikke var avhengig av minst et riktig valg i en avgjørende posisjon. 

 

 

 

Du kan kontakte bridgeradioen ved å sende en epost til programsekretær Arlette. 

 

Har du lyst til å spille bridge, er det bare å ta kontakt ,og vi vil hjelpe deg selv om du er helt uten forkunnskaper. 

 

Epost: arlette.sorin@outlook.com. 

 

Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.

 

 

 

Program 19 


Dagens tema: Etikk i bridge. 

Den etiske problematikken som man oftest må ta stilling til som bridgespiller gjelder urettmessig informasjon såkalt UI. Når vi spiller, tilflyter det oss en mengde informasjon både fra makker og motstandere, både i form av tenkepauser og kroppsspråk. Det er fullt tillatt å benytte seg av dette hos motparten, men man gjør det på eget ansvar. Dersom man bevisst prøver å villede motparten med tenkepauser og kroppsspråk er dette uetisk og bør rapporteres og kan føre til personlige forføyninger. Det som ikke er tillatt, er å benytte seg av UI fra makker. Det er fortsatt lov å aksjonere korrekt, men da skal man være ekstra sikker på at avgjørelsen er godt forankret i avgitte meldinger og/eller spilte kort. 

Først vil vi gjerne poengtere at etikk i bridge ikke er det samme på alle nivåer. 

Spillere på høyeste nasjonale eller internasjonale nivå, har avtaler for å kunne løse de fleste problemer på en god måte, med lovlige middler. Derfor må det for dem være null toleranse for å benytte ulovlig informasjon til å foreta en riktig avgjørelse i spill eller meldinger. Mindre rutinerte spillere vil ofte helt ubevisst gi resten av bordet urettmessig informasjon gjennom pauser og kroppsspråk. Dette er bare en naturlig del av det å være en urutinert spiller. Dersom man skal være regelrytter på sin hals i disse situasjonene skaper man fort en ukoselig stemning ved bordet. La dette passere med et smil uten å tilkalle turneringsleder, men ta det gjerne opp i en hyggelig tone etter spillet for å forklare de urutinerte spillerne hva som forventes av dem senere i karrieren. 


En ting som absolutt ikke må tolereres på noe nivå er bevisst avtalt juks. 

Her følger noen punkter som hver og en kan se på som retningslinjer for å oppnå en rettferdig å hyggelig bridgeopplevelse for seg selv og andre: 

Benytt aldri ulovlige midler av noen art for å oppnå fordelere i bridge.
Benytt aldri bridgens lover og regler for å oppnå fordeler som du helt klart ikke har blitt ulovlig fratatt.
Oppfør deg aldri på en slik måte at det kan sette motparten eller makker i en ubekvem sinnstilstand.
Snakk aldri nedsettende om andre deltagere i bridge fordi de har feilet i en eller annen situasjon. 

Gjør alltid ditt ytterste for å skape en så god stemning som mulig ved ditt bridgebord. 

Forsøk alltid å gjøre ditt beste ved bridgebordet. 

Vis alltid stor raushet når du møter spillere på et vesentlig lavere nivå enn ditt eget. 

La alltid tvilen komme motparten tilgode i situasjoner hvor du føler deg skadelidende, men turneringsleder skal selvfølgelig alltid benyttes dersom tvilen gjelder tolkningen av de aktuelle bridgereglene. 

Ta alltid affære dersom du selv eller andre blir utsatt for uetisk 

oppførsel ved bridgebordet. 

I poker er bløff en vesentlig del av spillet, bløff er heller ikke fraværende i bridge, men her skal man være forsiktig. Spesielt i faste makkerskap må man være nøye på at bløffsituasjoner ikke blir noe du og makker gjenkjenner, men som motparten ikke aner det minste om.

Det kom for en stund siden nye regler for bløffåpninger, har man under 8 hp, kan man ikke åpne på 1. trinnet i en farge som er god og samtidig lang nok til å være innenfor åpningsreglene i eget system. Her gjøres det selvfølgelig unntak for ekstremt spillesterke to farge hender. Med sterke balanserte hender er det selvfølgelig lov å åpne i en svak farge for å forsøke å unngå utspill i denne, men 

da risikerer man å havne i feil kontrakt dersom makker insisterer på å spille fargekontrakt. 

Til slutt, det er mye tryggere og mer frekvent å unngå å sladre til motparten med unødvendige meldinger, kontra det å aktivt villede motparten med bløffmeldinger. 

 

Serien toppspillere tenker høyt rundt et spill. Nr. 4, et spill Nils Kåre Kvangraven likte veldig godt. 

Her har dere spillet presentert, sakset fra www.kvangraven.no : 

 

             
                                                                               N

                                                                       Sp: J 10 5 2 

                                                                       Hj: Q 9 8 7 6 2 

                                                                       Ru: 10 5 

                                                                       Kl: A 

 

                                   Sp: 8 7 6                                                            Sp: K 9 

                                   Hj: A K J           V                                  Ø            Hj: 3 

                                   Ru: K 9 4 S                                                          Ru: 8 7 6 3 2 

                                   Kl: K 9 8 6                                                            Kl: J 7 4 3 2 


                                        
                                                                           S

                                                                   Sp: A Q 4 3 

                                                                   Hj: 10 5 4 

                                                                   Ru:A Q J 

                                                                   Kl: Q 10 2 

 

 

V   N     Ø     S 

                   1sp 

X   4sp   P     P 

 

Hjerter ess i utspill trekker treeren fra makker og fireren fra spillefører, hvordan tenker du denne kontrakten kan beites og hva spiller du i stikk 2 ? 

 

Tor Eivind Grude løste motspillsproblemet da han fortsatte med HJERTER KNEKT i annet stikk.
Lars Arthur Johansen fikk stjålet den andre hjerteren og vridd ruter.
Dermed var beiten ett faktum, spillefører kunne ikke nekte Tor Eivind stikk for både ruter konge og hjerter konge.
Hadde han spilt hjerter konge fulgt av hjerter knekt til stjeling ville spillefører vunnet sin kontrakt ved å stikke ruterreturen med esset, kløver til ess og spar. Trumfen tas ut i tre runder før hjerterfargen gir avkast for håndens rutertapere.

Hvordan klarte Tor Eivind å spille på dette da tro?
Etter åpningsmeldingen hos syd er det nesten ikke rom for at makker har noen honnører. I Danmark er det vanlig at 1nt i åpning er 12-14, derfor har syd 15-17 hvis balansert eller en ubalansert hånd.
Nå er vel beste sjanse for beit at makkers hjerter 3 er singleton. Klarer du å fokusere på dette ser du at det er viktig å beholde kongen i hjerter for å stoppe fargen.
Kreativt og glimrende motspill av Grude. 

 

Du kan kontakte bridgeradioen ved å sende en epost til programsekretær Arlette. 

Har du lyst til å spille bridge, er det bare å ta kontakt ,og vi vil hjelpe deg selv om du er helt uten forkunnskaper. 

Epost: arlette.sorin@outlook.com. 

Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER

 

 

Program 18

 

Dagens tema: Kortfargemeldinger. 

 

Det å kunne melde av sine kortfarger på en korrekt måte gir bridgen en ny dimensjon. Her dukker det opp ekstra stikk uten at man trenger ekstra honnørpoeng, dersom de riktige forutsetningene er tilstede. Det finnes et utall av måter å vise kortfarge på i forskjellige sekvenser, men vi skal her ta for oss de enkleste. Åpning 1 M og hopp til 3 i en underliggende farge er det veldig vanlig å bruke som «Mini/Maxi Splinter» eller «Minisplinter», begge viser minst 4 kort i makkers åpningsfarge og kortfarge i den fargen man melder. Mini/Maxi Splinter viser minst invitt til utgang, mens Minisplinter er begrenset til eksakt invitt. Hopper man direkte til 4m er dette også en Splintermelding som viser entydig renons, minst 4 kort i makkers farge og styrke til minst utgang. Etter en slik melding kommer en konvensjon som vi tidliger har lovet å komme tilbake til på banen, nemlig «Exclution Blackwood(Exc. BW)». 4NT fra Splintermelderen i det videre meldingforløpet vil nå spørre etter antall ess ikke medregnet et eventuelt ess i renonsfargen. En annen melding som det er blitt vanlig å definere som Exc. BW er når vi har avtalt trumf og det hoppes forbi utgangsnivå i en annen farge enn trumf. Svarene blir trinn for trinn som etter BW 4NT. 

 

Kortfargemeldinger gir makker en veldig god mulighet til å vurdere stikkpotensialet. Ess eller bare småkort i kortfargen er gunstig, mens de andre honnørene som oftest har en redusert verdi. 

 

Serien toppspillere tenker høyt rundt et spill. Nr. 3 med Marianne Harding. 

 

 

 


Her har dere spillet og meldingsforløpet: 

 

 

 

                                                                          N

                                                                      Sp: 6 3 

 

                                                                      Hj: J 10 7 5 2 

 

                                                                      Ru: 4 2 

 

                                                                      Kl: K 10 8 2 

 

 

 

                                  Sp: A N                                                             Sp: K J 9 8 7 5 

 

                                  Hj: A K 6        V                                       Ø        Hj: Q 9 

 

                                  Ru: A Q J 8 6 3 S                                               Ru: K 9 

 

                                  Kl: Q J 9                                                            Kl: A 6 5 

 

 

                                                                             S

                                                                     Sp: Q 10 4 2 

 

                                                                     Hj: 8 4 3 

 

                                                                     Ru:10 7 5 

 

                                                                     Kl: 7 4 3 

 

 

 

V    N    Ø    S 

 

1    sp   P 

 

2ru  P   2sp  P 

 

2NT P   3NT P 

 

4ru  P   4sp  P 

 

4NT P   5hj   P 

 

5NT P   6sp   P 

 

7ru  P   P 

 

 

 

1sp er 5 kort+, 2ru er utgangskrav dersom det ikke gjennmeldes 3ru ved første anledning. 2Sp behøver ikke vise mer enn 5 kort. 2NT blir da utgangskrav og ber makker beskrive sin hånd. 3NT viser en balansert hånd med 5 eller 6 sp og ikke veldig mye tillegg. 4Ru setter ru som trumf og er minst invitt til slem. 4Sp er entydig cue bid med ru som trumf. 4NT er Blackwood, 5hj viser 2 av 5 ess, kl A og ru K. 5NT spør etter laveste konge og viser samtidig at alle 5 ess er på plass. 6Sp viser sp K og 7ru avslutter meldingsforløpet. Gode vurderinger av Marianne og landslagsmakker Ann Karin Fuglestad. Denne kontrakten var de nesten alene om å melde i en veldig sterk turnering. Med trumf ut var det ingen problemer for Ann Karin å hente 13 stikk. 

 



Du kan kontakte bridgeradioen ved å sende en epost til programsekretær Arlette. 

 

Har du lyst til å spille bridge, er det bare å ta kontakt ,og vi vil hjelpe deg selv om du er helt uten forkunnskaper. 

 

Epost: arlette.sorin@outlook.com. 

 

Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.

 

 

 

Program 17


Svar på oppgave fra program 16:

Oppgave 1: Vi har hj stopper og en balansert hånd, men 9 hp blir i minste laget for å melde 2NT som makker vil løfte til 3 med 13 gode eller 14 hp. I en parturnering vil 2sp være et alternativ i håp om 140 inn, mot 110 eller 130 i minorkontrakt. Her spiller vi lag og da vil en X som viser interesse for minorfargene, være det mest fleksible. Makker kan melde 2sp eller 3 i minor som vi passer, 2NT, 3sp eller 4 i minor som vi løfter til utgang eller 3hj som vi melder 3 nt på. Gi makker feks K7532 A AQ954 A2 og 6ru vil være en veldig god kontrakt. Etter din X vil meldingene gå 3hj - 3NT - 4ru(sleminvitt) - 4hj(cue bid) - 4NT(Blackwood) - 5ru(ett av 5 ess) og 6ru. 

Oppgave 2: Riktignok 14 hp og 1NT åpning viser 15-17, men denne hånden er bedre enn mange 15 og 16 hp hender. Vi åpner med 1NT med gode mellomkort, 9'ere og 10'ere, samt en god 5 korts ru som gir stikk potensiale. 

Oppgave 3: Makkers X av 3NT ber spesifikt om bordets først meldte farge ut. Denne gangen er det hj. Makkers beholdning kan typisk være noe slikt som dette. 85 KQJ98 A5 10743. Uten hj 10 ut er det 9 enkle stikk dersom bordet dukker opp med f.eks. 6 A7642 KJ976 K6, noe meldingsforløpet kan tyde på. Vi spiller ut hj 10 og innkasserer en fortjent bet. Skulle motparten finne på å ta ut i 4 eller 5 ru kan det selvfølgelig være at makkers X ikke er like vellykket, men noen sjanser må man ta til tider. 


Vinneren av vår foreløpig siste konkurranse er:
 Helge Lauvlid fra Vikersund.




Serien toppspillere tenker høyt rundt et spill. Nr. 2 med Espen Lindqvist. 

 

Her har dere spillet og meldingsforløpet: 


                                                                          Sp: J 10 7 

                                                                          Hj: A 7 5 

                                                                          Ru: J 10 7 5 2 

                                                                          Kl: K 4 


                                                                             N




   
                                       Sp: 8 4 3 N                                               Sp: 9 5 

                                       Hj: Q 10 9 6 3        V                  Ø             Hj: 8 4 2 

                                       Ru: Q 4 S                                                  Ru: 9 8 6 

                                       Kl: 7 6 2                                                    Kl: A J 9 5 3 

 

                                                                              S

 

                                                                       Sp: A K Q 6 2 

                                                                       Hj: K J 

                                                                       Ru: A K 3 

                                                                       Kl: Q 10 8 

V    N    Ø   S 

P    P     2   kl 

P    2ru  P   2NT 

P    3kl  X    3sp 

P    4kl  P    4ru 

P    4hj  P    4NT 

P    5ru  P    6sp 

P     P    P 

 

2kl er krav, 2ru viser enten svake kort eller en positiv hånd, normalt uten 5 kort M eller 6 kort m. 2NT viser 22-23 hp og balansert. 3Kl er søkemelding. Når slike meldinger blir doblet har Espen og makker Boye Brogeland en spesialavtale som sikrer at kontrakten kommer på den hånden som har stopper i kl dersom dette er mulig. 3sp fra Espen viser 5 kort spar og kl stopper. Resten er cue bid og Blackwood før Espen skal spille lilleslem i sp. Han får kl ut til A og mer kl. Nå ser det ved første øyekast ut som om kontrakten stå dersom ru finessen er vellykket, 50% sjanse. Espen ser selvfølgelig etter muligheter for å øke vinnersjansen sin. Han legger ned AK i ruter for så å falle tilbake på hj finessen dersom ru Q ikke skulle dukke opp singel eller dobbel. Dette øker vinnersjansen fra ca 50 til ca 60 % og som vi ser var det suksess denne gangen. 

 

Du kan kontakte bridgeradioen ved å sende en epost til programsekretær Arlette.
Har du lyst til å spille bridge, er det bare å ta kontakt ,og vi vil hjelpe deg selv om du er helt uten forkunnskaper.
Epost: arlette.sorin@outlook.com.
Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.

 

 

Program 16 


Svar på oppgaven fra program 15:

Oppgave 1: Vi starter med X for å vise minst 4 kort i sp og at vi er villig til å spille minst 3ru. Denne gangen har vi nok til utgang i sp eller NT og eventuelt til en utgangsinvitt i ru dersom makker melder 3kl eller 3 ru. 

 

Oppgave 2: Noen vil nok mene at det bør åpnes 1kl med en så spillesterk hånd, men 3kl blir valget. Både fordi det kan stikke kjepper i hjulene for motparten og samtidig gir makker muligheten til å se at det kan være godt spill for 3NT med kl K og stoppere i de andre fargene. 

 

Oppgave 3: Vi ønsker ikke å stjele stikk når trumfen vår er så god at vi høyst sannsynlig får de stikkene uansett så sp 4 spiller vi ikke ut. Hj Q kan redusere 2 sikre stikk til 1. dersom f.eks hj K 9 3 2 sitter bak oss. Med lang trumf er det ofte riktig å tvinge spillefører til å trumfe, vi angriper i vår beste farge med ru Q. 

 

 

 

Vinneren av forrige konkurranse er: Rolf Inge Braathen fra Skotselv.

 

 

Ny serie: Toppspillere tenker høyt rundt et spill. Nr. 1 med Tor Helness. 

 

Her har dere spillet og meldingsforløpet: 

 

 

 

                                                                       Sp: A 10 8 7 4 

 

                                                                       Hj: A 9 7 5 

 

                                                                       Ru: 2 

 

                                                                       Kl: K 7 4 

 

                                                                            N                                                                            

 

                            Sp: Q 3 2 N                                                                Sp: 5 

 

                            Hj: K Q 6 V Ø       V                                          Ø      Hj: J 10 8 4 2 

 

                            Ru: A K 4 S                                                                Ru: Q 8 6 3 

 

                            Kl: Q J 9 2                                                                  Kl: 6 5 3 

 

                                                                            S

 

                                                                     Sp: K J 9 6 

 

                                                                     Hj: 3 

 

                                                                     Ru: J 10 9 7 5 

 

                                                                     Kl: A 10 8 

 

V      N     Ø    S 

1NT  2kl   P    3sp 

P      4sp  P     P 

 

 

2kl viser begge major fargene, minst 44, men som oftest 54 eller bedre. 

 

3sp er invitt til utgang med minst 4 kort sp og god fordeling. 

 

Til tross for bare 11hp må N ta imot invitten pga bare toppkort og den 5. sparen. 

 

I spillet er det bare å gå for krysstjeling og 10 stikk er sikre, som oftest 11. 

 

 

En flott utgang med bare 20 hp tilsammen, garantert god pluss i de fleste turneringer. 

 

Dagens oppgaver refererer til tidligere tema presentert her på bridgeradioen. 

 

 

Premien som trekkes ut blant alle svar på dagens oppgaver er et Gavekort på 200 kroner fra Rema1000 på Vikersund. 

 

 

 

OPPGAVE 1 

Makker åpner 1sp, neste spiller melder 2hj, hva melder du med følgende kort i en lagturnering: 


Sp: Q 8 

Hj: K 5 2 

Ru: K 10 8 3 

Kl: J 10 9 6 

Alternativer: 2sp, 2NT, eller X ? 



 

OPPGAVE 2 

Du sitter i 1. hånd, hva blir åpningsvalget ditt med følgende kort: 

Sp: K 6 

Hj: A J 9 

Ru: A J 10 8 7 

Kl: J 10 8 

Alternativer: 1ru, eller 1NT ? 



OPPGAVE 3 

Motparten har meldt 1hj - 1sp - 2ru - 3kl - 3 ru - 3 NT. Makker dobler noe overraskende 3NT. Hva spiller du ut fra følgende hånd, når 3kl er 4. farge og kunstig utgangskrav: 


Sp: Q J 9 4 2 

Hj: 10 3 

Ru: 10 8 3 

Kl: Q J 2 

Alternativer: sp Q, hj 10, ru 3 eller kl Q ? 


 

Du kan svare til programsekretær Arlette senest onsdag 31 januar. 

 

Vinneren annonseres på http://www.radiomodum.no/ 

 

Epost: arlette.sorin@outlook.com eller sms til 48073925. 

 

Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.

 

 

Program 15

Svar på oppgaven fra program 14:

Oppgave 1: Med 2 av 5 ess, sp K + hj A og i tillegg trumf Q(sp Q) melder vi 5sp som viser akkurat det.

Oppgave 2: Dette er akkurat det vi trenger for å kunne melde 2NT, invitt Stenberg. Melder makker 3hj som viser minimum kan vi si pass med god samvittighet.

Oppgave 3: Du svarer 5kl, 0 eller 3 ess(kl K medregnet). Etter dette meldingsforløpet trenger du ikke å bekymre deg for at makker kan tro at du er uten ess. Det kan dukke opp meldingsforløp hvor det kan være tvil,men vi skal ikke ta for oss slike lite frekvente posisjoner foreløpig. Etter 5kl kan makker spørre etter kl Q med 5ru, vi svarer nå 5NT som viser kl Q og ingen konger. 6kl hadde benektet kl Q, mens vi hadde meldt av laveste K dersom vi hadde hatt kl Q og minst en K.


Vinneren av forrige konkurranse er: Tobias Eggen fra Åmot.

 

Vi har hatt forskjellige bridgetekniske tema så langt her på bridgeradioen, i dag skal vi ta for oss den som skal forsøke å holde orden på alt dette, nemlig hjernen vår.

Dagens tema er: Hjernen, Bridgens verktøy

Vi bruker riktig nok hendene våre når vi spiller bridge, men vi får håpe at hjernen har rimelig god kontroll på hva hendene gjør. Hjernen, en enorm computer, hvor programvaren er utviklet av verdens beste programmerer, nemlig tiden.

Hjernen vår, kroppens lille datamaskin, er et fantastisk hjelpemiddel når vi skal løse oppgaver, men den drasser også på mye grums, både fra vår egen og evolusjonens fortid. Vår sterkeste drift er trangen til å overleve. Vi blir veldig ofte utsatt for farer, også når vi spiller bridge. Selv om faren for ikke å klare kontrakten vår ikke kan sammenlignes med faren for å bli drept av et rovdyr eller påkjørt av en bil, så er det de samme forsvarsmekanismene i hjernen vår som trer i kraft. Flukt, som f.eks en Gaselle helt sikkert ville benyttet seg av, mens en løve helt sikkert ville vurdert et motangrep. I bridgen er det å flykte fra problemet ingen god løsning, heller ikke et motangrep, dersom det ikke er veloverveid. Det ideelle i bridge er om vi kan være 100% rasjonelle i en hver situasjon, noe de færreste av oss bare kan drømme om. Det er et uttrykk som heter « å stikke hodet i sanden», ikke særlig vel ansett, men som «strutsen» så kan vi bridgespillere ha stor nytte av noe tilsvarende, å stenge ute alle urasjonelle påvirkninger som ofte hindrer oss i å ta den beste avgjørelsen til enhver tid.

Den store datamaskinen i kroppen vår har vi ingen direkte kontroll over, slik vi forhåpentligvis har med hjernen.

Den finnes i fordøyelsessystemet vårt og påvirkes av alt vi putter i oss. Den er utrolig rask og setter kroppen i alarmberedskap umiddelbart når den aner fare for at vi har fått i oss noe som kan gjøre oss syke. Vi har vel alle opplevd hvordan en maveinfeksjon kan sett oss ut, ingen ideell tilstand for prestasjon, hverken i bridge eller ellers. Mellom «full alarm» og «alt perfekt», finnes det mange tilstander med bekymring, som igjen genererer en variabel mengde av signaler fra fordøyelsessystemet til hjernen. Dess færre slike signaler hjernen mottar dess større kapasitet har den ledig til å løse bridgeproblemer eller andre oppgaver. Så det er ikke uten grunn at de som ønsker å prestere på sitt beste bør være ekstremt opptatt av hva de putter i seg, også hvor mye og når.

Hjernen vår kan vi også påvirkning og da tenker jeg ikke på å bruke diverse ulovlige preparater, men gjennom rett og slett å snakke til oss selv. Når vi har gjort en feil kan vi bare trekke på skuldrene og akseptere det, men da kommer vi til å gjøre tilsvarende feil neste gang også. Vi må rett å slett si til oss selv at dette SKAL IKKE skje igjen, gjerne flere ganger og holder ikke det må vi ta sterkere lut til hjelp, dette SKAL FAEN IKKE skje igjen. I forkant av situasjoner hvor vi skal prestere på topp, kan vi forberede oss mentalt, skalte ut flest mulig av

hverdagsbekymringene og finner det riktige spenningsnivået. Riktig spenningsnivå er individuelt og hvordan man kommer dit må hver og en lære seg gjennom erfaring og eventuelt med hjelp fra fagpersoner.

Med riktige forberedelser, både fysisk og mentalt er man klar til å gå inn i den mye omtalte «prestasjonsboblen» som er så viktig for å kunne yte maksimalt i alle former for konkurranser.

I det daglige liv er ca 98% av det vi gjør automatisert mens ca 2% er ting vi tenker bevisst igjennom før vi utfører. Dersom vi skal begynne å spille bridge helt uten forkunnskaper er 0 % automatisert, så det er ikke rart at vi blir slitne den første tiden, men det bedrer seg raskt. Hos de aller beste er kanskje 80% av det som skjer i forbindelse med konkurranser automatisert, allikevel vesentlig høyere aktivitetsgrad for hjernen enn i dagliglivet, så de aller fleste blir veldig slitne på dette nivået også når man spiller f.eks lange mesterskap.

Jeg har hørt mange si «jeg er ikke smart nok til å spille bridge», dette stemmer ikke. Det er bare å trene hjernen og den blir garantert flinkere. Best av alt, dette gjelder både gammel og ung uansett utgangspunkt. Det er to nøkkelfaktorer som må være tilstede for å oppnå god læring: YDMYKHET og DEDIKASJON. Spesielt sistnevnte er nok enklere for ungdom som normalt ikke har så mange distraksjoner å forholde seg til.

Vi lærer av det vi gjør og spesielt av det vi repeterer, så repeterende feil gjør oss gode til å feile. Så folkens, tren gjerne mye, men prøv alltid å ha kvalitet på det dere gjør.

LYKKE TIL !




Dagens oppgaver refererer til tidligere tema presentert her på bridgeradioen.

 

Premien som trekkes ut blant alle svar på dagens oppgaver er et Gavekort på 200 kroner fra Rema1000 på Åmot.

 

OPPGAVE 1

Makker åpner 1ru, neste spiller hopper inn med 2hj, hva melder du med følgende kort:

Sp: K 10 9 8

Hj: K 5

Ru: A 6 4 3

Kl: Q 10 6

Alternativer: 2NT, X, eller 3ru ?

OPPGAVE 2

Du sitter i 1. hånd, hva melder du med følgende kort:

Sp: 4

Hj: 5 4

Ru: Q 5 2

Kl: A Q J 10 9 7 5

Alternativer: 1kl, 2kl eller 3kl ?

OPPGAVE 3

Motparten har meldt 1hj - 2NT - 4hj, hva spiller du ut fra følgende hånd i en parturnering:

Sp: 4

Hj: Q J 10 8

Ru: Q J 9 6 2

Kl: J 8 5

Alternativer: sp 4, hj Q eller ru Q ?

 

Du kan svare til programsekretær Arlette senest onsdag 17 januar.

Vinneren annonseres på http://www.radiomodum.no/

Epost: arlette.sorin@outlook.com eller sms til 48073925.

Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.





Program 14

Svar på oppgaven fra program 13:

Oppgave 1: Vi angriper i vår lengste beste farge mot NT når ikke meldingsforløpet gir en klar indikasjon om noe annet. Sp 2 er riktig, makker har ca 4 hp og dersom det er sp A kan vi muligens ta 5 sp stikk før spillefører kommer inn. Dersom makker har sp Q eller minst to små sp er det muligheter for beit i 3 NT. Selvfølgelig kan sp2 ut gi spillefører det 9ende stikket og vunnet kontrakt, men den sjansen må vi være villig til å ta. Her som ellers i bridgen er det om å gjøre å velge det som er best i det lange løp. 

Oppgave 2: Vi spiller ut hj Q, det høyeste kortet i en sekvens, det er både trygt og gir gode muligheter for å godspille stikk vår vei. Både sp 2, ru 2 og kl J kan være riktige utspill, men risikoen for å gi bort stikk er for stor. 

Oppgave 3: Makkers påspill av ru J gir oss et godt håp om beit i kontrakten. Ru J er et Lavinthal signal og viser hj A. Vi spiller korrekt hj K og mer hj. Dette beiter kontrakten hver gang spillefører har minst 3 kort hj og noen ganger når spillefører bare har 2 kort hj, dere kan selv forsøke å finne ut hvordan kortene da må være plassert.


Vinneren av forrige konkurranse er: 
Berit Arnesen fra Hokksund


Dagens tema: Slemteknikk: 

 

Det er veldig gøy å melde slemmer, særlig den første tiden man spiller bridge er det knyttet en nesten mytisk spenning til disse høye kontraktene. Etter hvert som man blir mer rutinert blir man mer opptatt av kunsten å ikke melde slem med gode kort når dette er korrekt. Til hjelp her trenger vi noen konvensjoner og 

 

avtaler, som ellers i bridgen finnes det et utall å velge mellom, vi skal ta en liten titt på de vanligste. 

 

Blackwood(BW): Blackwood 4NT brukes for å få telling på hvor mange A vi disponerer over. Svarene er 5kl = 0 eller 4 A, 5ru = 1 A, 5hj = 2 A, 5sp = 3 A. Vi kan fortsette å spørre etter antall K med 5NT(samme skala som etter 4NT), men bare dersom vi vet at alle A er på plass. 

 

BW var den dominerende metoden i flere tiår, først introdusert av Easley Blackwood allerede i 1933, men etter hvert innså spillere på toppnivå at det var behov for mer presise verktøy. 

 

Cuebid: eller kontollmeldinger som vi sier på norsk er først og fremst et verktøy som hjelper oss til ikke å bruke BW, fordi vi har klart å avsløre at vi mangler både 1. og 2. kontroll i en farge. 1. kontroll i en farge er A eller renons(ingen kort i fargen), mens 2. kontroll er K eller singelton(1. kort i fargen). Cuebid kan også være mer hensiktsmessig å bruke i stedet for BW når vi f.eks har en renons i en farge. I moderne bridge har det også blitt mer og mer vanlig å ha Exclusion BW på repertoaret, denne konvensjonen gir oss i gitte situasjoner muligheten til å spørre etter antall A, en farge ikke medregnet, hvor vi da vanligvis er renons og esset i denne fargen ikke er like relevant. Etter hvert har man funnet ut at det er mest hensiktsmessig å kontrollmelde 1. og 2. kontroller om hverandre, såkalte mixed cuebids. Dvs at man melder av laveste kontrollmelding først uavhengig av om det er 1. eller 2. kontroll. 

 

Roman Key Card Blackwood(RKCB): er en mye bedre variant av BW som de fleste spillere på høyt nivå nå har innlemmet i sitt repertoar. Her er svarene på 4NT: 5kl = 0 eller 3 A, 5ru = 1 eller 4 A, 5hj = 2 A uten trumf Q, 5sp = 2 A med trumf Q. Nå teller også trumf K som A og etter svarene 5 kl,ru kan vi spørre etter trumf Q i noen tilfeller som vi skal komme tilbake til i et senere program. Vi kan fortsette å spørre etter K med 5NT, men bare dersom vi vet at alle A er på plass. Vi svarer nå laveste K under trumfargen dersom vi har noen. For å kunne bruke RKCB må vi ha avklart trumf fargen så tidlig som mulig. Til dette har vi noen konvensjoner som kan hjelpe oss. 

 

Stenberg: Aller viktigst er det å sette trumfen i major når vi har god tilpass her. Dersom makker åpner i 1hj eller 1sp melder vi 2NT som er minst invitt til utgang med minst 4 kort støtte i makkers åpningsfarge. Åpneren kan deretter vise minimum med å gjenta majorfargen sin på 3 trinnet, alt annet er utgangskrav og gir oss muligheten til å undersøke slem potensialet på vei til utgang. 

 

Omvendt minorhøyning: betyr at den tradisjonell invittmeldingen 1m - 3m nå betyr svake kort med 5+ m, mens 1m - 2m er minst invitt til utgang med 5(4)+ m. Vi kan bremse i 2NT eller 3m, ellers er det utgangskrav og vi har god tid til å undersøke slem mulighetene før vi eventuelt stopper i 3NT eller 5m. 

 

Premien som trekkes ut blant alle svar på dagens oppgaver er et Gavekort på 200 kroner fra Rema1000 på Vikersund. 

 

 

 

OPPGAVE 1 

 

Makker har meldt 4 NT RKCB etter at meldingene har gått 1sp – 2NT - 4sp, hva svarer du med følgende hånd: 

 

Sp: K Q 8 7 2 

 

Hj: A 7 5 

 

Ru: Q J 10 

 

Kl: Q 8 

 

Alternativer: 5ru, 5hj, eller 5sp ? 

 

 

 

OPPGAVE 2 

 

Makker har åpnet 1hj, hva melder du med følgende hånd: 

 

Sp: J 2 

 

Hj: K J 10 5 

 

Ru: A 6 3 2 

 

Kl: Q 10 5 

 

Alternativer: 2ru, 2NT eller 3hj ? 

 

 

 

OPPGAVE 3 

 

Dere har meldt 1kl - 2kl(krav), 3NT – 4kl(sleminvitt), 4ru(cuebid) – 4hj(cuebid), 4NT(RKCB), hva svarer du med følgende hånd: 

 

Sp: Q 2 

 

Hj: A 3 

 

Ru: A Q 3 

 

Kl: K Q J 10 9 6 

 


Alternativer: 5kl, 5ru eller 5hj ? 

 

 

 

Du kan svare til programsekretær Arlette senest onsdag 27. desember. 

 

Vinneren annonseres på http://www.radiomodum.no/ 

 

Epost: arlette.sorin@outlook.com eller sms til 48073925. 

 

Husk å skrive NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.



Program 13

Svaret på oppgaven fra program 12:

Oppgave 1: Vi ønsker at makker skal spille spar ut dersom motparten får kontrakten og dessuten ønsker vi å gjøre det litt vanskelig for dem i meldingsforløpet, derfor melder vi 2sp med god 6 korts farge og relativt svake kort. 

Oppgave 2: Dette er nok en 1hj åpning i 1. hånd, men når makker har under åpning faller valget på 3hj. Her er det fullt mulig at det står 4sp hos motpart